D2-pos3-Fostering community welfare using Playback Theatre;プレイバックシアターを活用した地域福祉を考える集い ―住民・専門職らによる地域の支えあいづくりの集いで行うプレイバックシアターの試み―

Leader;リーダー

  • Mari Okada(Japan)
  • 岡田麻里(まりまり)(日本)
  • Languages the leader can use
    English, Japanese 英語・日本語

Abstract;要旨

We conducted a workshop on playback theatre and a performance for community members and care providers of the elderly. The 90-minute workshop conducted in the morning included mapping, mirroring, and storytelling. The participants were care providers working with the elderly in the community. The 90-minute performance that followed in the afternoon included moving sculpture, pairs, and stories. The average age of the 13 participants in the workshop was 55.0 (SD=10.0) years. Twelve participants said that “It (the workshop) was fun” while one participant said “It (the workshop) was painful.” The free opinions included “felt the importance of opening one’s mind and getting close to each other,” “felt close to the storyteller,” “useful to understand the caregivers of the elderly.” The average age of the 24 members in the audience for the performance was 56.4 (SD=14.4) years. Of them, 23 expressed positive impressions, including the following free opinions: “It was easy to understand and share the storytellers’ feelings,” “the storyteller created an atmosphere such that everyone in the audience was able to understand.” Playback theatre would be able to use for educating community members and care providers of the elderly.

 住民・高齢者支援専門職らを対象とした地域福祉を考える集いで,プレイバックシアターを活用したワークショップおよび公演を実施しました。ワークショップは1時間30分,内容は「マッピング」「ミラーリング」「人と人」「ストーリー」。公演は1時間30分,内容は「動く彫刻,ペアズ」「ストーリー」「ショートフォーム」「まとめ」。ワークショップ参加者は13名,平均年齢(SD)55(10.0)歳。全員が「楽しかった」と回答。「苦痛だった」は1名。自由記述は「心を開いてよせ合うことの大切さ」「語り手の思いに寄り添う気持ちになる」「介護者の思いの共有に有効」。公演参加者は24名,平均年齢(SD)56.4(14.4)。感想は23名が肯定的であった。自由記述は「とてもわかりやすく気持ちを共感できた」「みんなのあるあるという雰囲気を引き出している」等。住民と専門職の相互教育に活用できると考えられました。

Biography;リーダー紹介

I started Playback theatre as a member of C-ma C-ma from September 2016, after being as a trainee member in April 2015. I participated  the course; "Heart of Story", "Core training", "Playback theater in English".  I work in the Department of Nursing at the University, specialized Home Care Nursing. I explore the Playback theatre for using to educate and promote collaboration among community care providers and people. 

 2015年4月より劇団しましまの研究生として活動開始し,2016年9月より正式な劇団員として活動を開始する。ハート・オブストーリー,コア・トレーニング,英語でプレイバックなど,スクールにも参加しトレーニング中である。大学に勤務し看護師・保健師養成教育に従事している。専門領域は在宅看護である。多職種連携研修,住民教育,専門職と住民の相互学習の手法として,プレイバックシアターの活用可能性を模索している。