H01-Archetypes in playback theatre practice;プレイバックシアター実践における原型

Leader;リーダー

  • Igor LIUBITOV (Russia);
    イゴール・リウビトフ(ロシア)
  • Languages the leader can use
    English & Russian & French;英語・ ロシア語・フランス語

Abstract;要旨

 Archetypes are like eternal vessels of different shapes. They can be filled with mutable material, shaping the moments of life. Archetypes relate the teller’s story with all the stories ever told, so the beauty of the story is revealed, and the teller and audience can feel connected with the Big Story.

To stress the archetype level of the teller's story, we can invite on stage material from the sources of different levels: the story as it is, personal actors associations, performance-rooted "rhymes", social contexts, cultural backgrounds, rudiments and residues of the traditional culture or archetypes themselves. It is interesting how one can present archetype level on stage. What techniques and instruments are good for this kind of invitation (or rather invocations). And how to choose right moments - in performance ark and in story dramaturgy as well. All this could affect understanding of the stories, role enactment, playback forms, conductor style and strategies, the structure of the performance et cetera. During the home group we plan to look into the topic, to share some techniques and instruments and explore pt forms - traditional and several new ones. Special focus of interest for this home group – cross-cultural aspect of archetypes manifestation.

 原型(アーキタイプ)は異なる形態の永遠の器のようなものです。常に変化するもので満たされ,人生の瞬間を形取ります。原型はテラーにより語られたすべてのストーリーに関連するので,ストーリーの美しさが表れ,テラーと観客は「ビッグストーリー」につながる感覚を得ることができます。テラーのストーリーの原型の面を強調するために,異なる面からの資源を持ち込むことができます。それはつまり,ストーリー自体,個人としてのアクターのつながり,パフォーマンスに基づく韻,社会的状況,文化背景,基本,伝統文化や原型の残余です。どのように原型の面を舞台で示せるかは興味深いことです。このようなことのためには,どんな技術や道具がふさわしいでしょうか。パフォーマンスの流れや,演出において,ちょうど良い瞬間をどう選ぶのでしょうか。こうしたものすべてがストーリーの理解,役割の実行,プレイバックの形態,コンダクターのスタイル,方法,パフォーマンスの構造などに影響を与えます。このホームグループでは,このトピックを探り,技術や道具をシェアし,プレイバックシアターのフォームとして伝統的なものや新しいものを探求します。特にこのグループでは,原型表現の文化的側面に焦点を当てます。

Biography;リーダー紹介

 IPTN practitioner member 2005

CPT Graduated leadership 2009 and 2013 

CPT accredited trainer since 2014

Russian Central Playback Theatre School - cofounder, member of the board, playback teacher, Teach playback in Russia, Ukraine, China, Taiwan

Workshops and home groups: EPTG 2014, APPTG 2015, Russian PTG 2010-2017   

Playback Theater "Alchemistry"- artistic director, conductor, actor, since 2010

Playback Theater studio "Bolshoi Theatrick" - artistic director, since 2008

Playback Theater for teenagers project - artistic director, teacher, since 2012

Special Interests: Ethno-cultural aspects andl backgrounds, myths and archetypes in PT performance 

Psychologist, Psychodrama therapist, Family therapist, 

University lecturer – Moscow City University, Ethnopsyhology Department

 2005年にIPTNプラクティショナー会員になり,2009年と2013年にCPTのリーダーシップを卒業した。

 2014年からCPTのトレーナーの資格をもつ。

 ロシア中央プレイバックシアタースクールの共同創設者,役員,講師であり,ロシア,ウクライナ,中国,台湾でワークショップを行った。

 2014年の欧州大会,2015年のアジア太平洋大会,2010~2017年のロシア大会でホームグループを担当した。

 2010年からプレイバックシアター「アルケミストリー」代表,コンダクター,アクター。

 2008年からプレイバックシアタースタジオ「ボリショイシアトリック」の芸術担当。

 2012年から10代のためのプレイバックシアタープロジェクトの芸術担当,講師。

 プレイバックシアターのパフォーマンスにおける民族文化的側面,背景,迷信,原型に関心を持つ。心理士,サイコドラマセラピスト,家族療法士でもあり,モスクワ市立大学エスノサイコロジー学科の講師も務める。